Entrevues sur Stereogum et Pitchfork (màj)

Parallèlement au communiqué officiel de OLI et Nonesuch Records au sujet de Biophilia, deux -longues- entrevues ont été publiées sur les sites de Pitchfork et Stereogum, dans lesquelles Björk développe largement le concept autour de son album.

Dans l’interview de Stereogum, plus intimiste, elle revient notamment sur le projet initial avec le National Geographic et Michel Gondry et explique les complications du projet qui l’ont amenée à changer de cap :

Everybody got pretty excited about it and then when I met National Geographic they were like “Oh we’ve never released records before, we want to do that” [...] Then they said “We do 3D movies that are shown in science museums and in these kind of planetariums so maybe we should make it into a movie.” And that wasn’t a really big jump for me in a weird kind of way because each room could be a scene in a movie and that could show the element. So I called up Michel Gondry and he was like into it and so we started working on a script with my friend, the Icelandic author Sjón. We started writing a synopsis of a script and then finished that. Then I started writing these songs and developing these rooms and instead of developing the rooms, the rooms became scenes in movies… Then Michel got busy with Green Hornet and we were sort of bumping into walls because the music house, the rooms, and the scenes every time it became human scale it was a problem. I would be like then Gravity plays the bass line in this song and it was like great how many ropes does that take ? I would say, ‘Then you set your clock to the moon room and that’s a song.’ It was so utopian. …”

Elle précise aussi que l’album pourrait s’enrichir par la suite de nouvelles chansons :

I have a feeling it’s not only going to be ten songs. I might make it into a double album or just use this same setup and every three months — or whenever I feel like it — I’ll add another song. The Apps, [paired] with the subject matter of nature meeting sound … I mean, you could do 5,000 songs !

Les installations de Biophilia ne seront pas aussi développées que le laissait entrevoir le premier communiqué mais cela n’est pas figé. A Manchester les installations consisteront en des ateliers pour enfants qui disposeront ainsi de la scène.

Pour les prochaines résidences Reykjavik semble acquise pour cet automne, et Björk évoque la ville de Tokyo sans préciser de date.

On en apprend un peu plus sur les collaborateurs. Pablo Diaz-Reixa (El Guincho) et Matthew Herbert font partie avec 16bit des co-producteurs de l’album.

There’s like four groups of people that did beats : El Guincho ended up doing basslines for two songs. And, Matthew Herbet, he did beats for two half of songs, sort of me and him doing workshop style, I don’t know quite know what to call it…. And, actually, it’s three groups, because I’m the fourth one. So, finally, 16bit, these two guys from London, ended up doing beats for another song and the chorus of another song.

Des détails sur une nouvelle chanson DNA fait son apparition à moins qu’elle ait été renommée depuis l’enregistrement de l’interview.
edit : DNA est bien une chanson renommée, il s’agit de Hollow (via une 3e interview sur Rolling Stone.

I tried to have each song as emotionally different as possible. [The song] ‘DNA’ is about rhythm, but I also wanted it to be about the emotional, my relationship with my ancestors . That was just as important, to prove science nerds wrong, to unite the scientific and the emotional.

Les sujets abordés dans ces deux entrevues sont très variés et nécessiterait plus qu’une simple news pour être abordé dans leur ensemble. Nous reviendrons peut-être plus en détails sur ces articles, en vous proposant dans le meilleur des cas une traduction.

(mise à jour du 6.07 : La traduction complète de l’article de Stereogum est disponible.)

Sources : Stereogum et Pitchfork

29 juin 2011

mis à jour le 11 mars 2020